הכנסת דנה ברפורמת הכשרות: ייעול המערך או הרס מוחלט?

אבי רבינא 4 Comment on הכנסת דנה ברפורמת הכשרות: ייעול המערך או הרס מוחלט?

השר כהנא נאם בפני הוועדה: "אנחנו מחזקים את הרבנות ומשפרים את הכשרות בישראל". ח"כ רוטמן: "לקחת מהרבנות את האפשרות לשלול פיקוח על כשלים בכשרות – וזו הבעיה החמורה ביותר"

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הוועדה לענייני שירותי דת יהודיים של הכנסת, התכנסה הבוקר (חמישי) לדיון מיוחד על רפורמת הכשרות אותה מקדם השר כהנא, למורת רוחם של רבים מציבור שומרי התורה והמצוות. המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה החליטו להחרים את הדיון ולא משתתפים בו.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי הציגה מצגת שהכינה בנושא הכשרות ובו נתונים על מצב הכשרות נכון להיום. לדבריה, "אנחנו לא יודעים כמה זמן המשגיח מקצה לעסק והיכן הוא משגיח במקביל. זה יוצר כפילויות ופוגע באיכות הכשרות. כולנו צריכים את הכשרות ומשלמים על כך הרבה מאוד כסף בין אם אנחנו דתיים או לא. זה משפיע על כולנו בכל מקום ומקום. עלינו על כך שיש נוהל לבית מלון שרוצה כשרות הוא שמשגיח צריך לקבל חדר בבית מלון לו ולמשפחתו בסוף שבוע. ברור שאנחנו משלמים על זה. אין הכשרות למשגיחים והם חופשיים".

השר לשירותי, דת מתן כהנא אמר: "אני רוצה שהכל יהיה תחת הרבנות. התוכנית הזו אין בה שום המצאה, זה בדיוק כמו שעובדים מול גופים מחול. זו בדיוק הדרך לעבוד עם גופים מחול. זה גופים עסקיים למטרות רווח והם נותנים כשרות באישור הרבנות הראשית לישראל".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לדבריו "המשקפיים דרכם אני מסתכל הם משקפיים הלכתיות של שיפור רמת הכשרות בישראל. זו תוכנית מקיפה שנוגעת בכל הפערים במערך הכשרות בישראל. זה פותר את ענייני משגיח-מושגח, פותר את תנאי העסקת המשגיחים וזה נותן לרבנות כוח שהיום אין לה. אני חושב שאם התוכנית הזו תצליח אנחנו מחזקים את הרבנות ומשפרים את הכשרות בישראל".

ח"כ שמחה רוטמן: "משגיח שיזהה כשל בכשרות, לא יוכל לשלול כשרות מבעל העסק. הדבר היחיד הוא שהוא יוכל ללכת לגוף הכללי ולאיים ליו בשלילת כשרות. קחו דוגמא: אני מזהה כשל בפלאפל, הכלי היחיד שיש לי זה לשלול כשרות מחמש עשרה בעלי עסק. לקחת מהרבנות את האפשרות לשלול פיקוח על כשלים בכשרות – וזו הבעיה החמורה ביותר".

ח"כ אופיר סופר: "השר כהנא אתה מייצר תחרות שתוריד את איכות הכשרות. רפורמה שתעקור ותקעקע את מעמדם של רבני ערים והרבנות הראשית".

יו"ר מפלגת נעם חה"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) אמר כי הרפורמה בכשרות של השר מתן כהנא מובילה את ישראל למדינת כל אזרחיה. חה"כ מעוז פנה לשר כהנא בשם ציבור הציוניות הדתית וביקש כי לא יפגע ברבנות הראשית אותה הקים מרן הרב קוק זצ"ל.

"אני רוצה לדבר אליך בשם הציונות הדתית התורה ניתנה לכלל, היא לא ניתנה לפרט", פתח מעוז את דבריו לשר מתן כהנא "אין אדם שמחויב בתרי"ג מצוות, אדם פרטי לא יכול להיות מחויב בתרי"ג מצוות כי בתוך התרי"ג מצוות יש מצוות לכהנים, ללויים ולישראל. יש מצוות לנשים ויש מצוות לגברים. תרי"ג מצוות ניתנו לכלל עם ישראל. אנחנו דנים כרגע על הכלל ועל הציבור, אני רוצה להתייחס לרפורמה באופן כללי", אמר מעוז.

לדברי מעוז, מערך כשרות ממלכתי בישראל הוא הפרצוף היהודי של המדינה "הרבנות הראשית שאותה הקים מרן הרב קוק זצ"ל, היא נשמת המדינה היהודית, זה הפרצוף היהודי של המדינה, אין למדינה פרצוף יהודי אחר. אתה בדברייך, אולי לא שמת לב, אמרת שהרפורמה הזו היא בדיוק כמו שמאשרים כשרויות בחוץ לארץ, וזה בדיוק ההבדל. כי בחוץ לארץ כלל הכשרויות הן פרטיות. אבל אצלנו, ברוך ה', כשהמדינה נבנתה עם פרצוף יהודי ויש לה זהות יהודית, ואבותינו הצליחו לבנות כאן מערך כשרות ממלכתי שבמדינת ישראל אוכלים כשר. ומי שרוצה לאכול כשר וכך רוב תושבי מדינת ישראל, הם יכולים להיכנס לכל חנות ולקנות מוצרים כשרים. וזה הכשרות הבסיסית", הוסיף יו"ר נעם.

מעוז פנה לשר כהנא "אתה כנראה התאהבת באות כ"ף. כהנא שמך. בזמנך במשרד הדתות הבאת שלוש רפורמות עד כה, כשרות, כותל, כניסה לישראל (גיור). אתה על ידי שלוש הרפורמות האלה מביא לדבר אחד – להסיר את המונופול של הרבנות הראשית כמו שאתם קוראים לזה מחיינו הציבוריים. ברגע שאתה מסיר את המונופול של הרבנות הראשית מחיינו הציבוריים, הפכת את מדינת ישראל לכ"ף החמישית. מדינת כל אזרחיה.

אתה מפריט את הכשרות, אתה הולך להפריט את הכניסה לעם ישראל בגיור, אתה הולך להפריט את הכותל, ובזה את הופך את התורה לפרוטות. אתה מפריט אותה. ולכן אני אומר, עצם הדבר שאתה הולך על הראש של הרבנות הראשית, ויושב פה איתנו ממלא מקום המנכ"ל ברבנות הראשית שהגיש לך דו"ח של הרבנות מסודר שהוא חתום עליו בין היתר. ובמקום שתגיד לרבנות בואו ניקח את הדו"ח ונממש אותו ואותו נעביר אותו בחוק, אתה הולך על הראש של הרבנות הראשית", סיים מעוז.

ח"כ משה קינלי טור פז (יש עתיד) שוחח עם איתי גדסי ויעקב פרידמן במהדורת הבוקר וטען כי הרפורמה תעלה את רמת הכשרות ותוריד את המחירים.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"אני אוכל מהכשרות של הרבנות, להבדיל מחלק מהאנשים שיגיעו היום לצעוק בוועדה ואני חרד לכך שאדם שרוצה לאכול כשר יקבל את השירות הטוב ביותר וגם שזה לא יפול על הכיס של הציבור", טען טור פז בפתח הריאיון.

הוא נשאל מה מטרת הרפורמה ואמר: "אני לא יכול לדבר בשם אחרים, אדבר על עצמי – לי כח"כ דתי ביש עתיד המטרה הראשונה היא לשפר את רמת הכשרות בישראל והמטרה השניה היא להוריד עלויות. במצב הנוכחי אני רואה שיש כאן בעיה אמיתית. קודם כל שהמשגיח שומר על ה"שמנת" שמשלמת לו את המשכורת. דבר שני, לעיתים מסויימות אתה מגיע למסעדה שכתוב כשר ויש תעודה – אבל הנורמות נמוכות מידי".

ח"כ טור פז: "הרפורמה בכשרות תעלה את הרמה ותוריד את המחיר"

לדבריו "כמי שצורך את הכשרות הזו, אני חרד לדבר הזה". הוא הסביר כיצד יתכן שח"כ מישראל ביתנו תעמוד בראשות וועדה שתדון ברפורמה: "לא מדובר פה על כך שמלינובסקי תתן את תעודת הכשרות. מדובר פה על רבנים שמשמשים או שימשו כרבני עיר".

עוד הוסיף טור פז: "לראשונה תהיה תחרות בישראל ולא רק גוף אחד יעניק לכולם, אלא רב העיר ירושלים יוכל לתת כשרות לעיר אילת לצורך הענין. זה גם ירבה כשרות וגם תחרות – ובעקבות כך יהיו מחירים טובים".

הוא תקף את מתנגדי הרפורמה: "אלו שמתנגדים לזה לא מייצגים אף אחד ועושים את זה כי מזיזים את הגבינה שלהם. קראתי את הדו"ח שטוען שהרפורמה תייקר את הכשרות, ישבתי עם כלכלנים שמבינים בתחום, כולל אנשי אוצר. כולם אמרו לי 'לא מיניה ולא מקצתיה'. בסוף הדברים יוכיחו את עצמם".



4 תגובות

מיין תגובות
  1. 4

    חוצפן!!! המשגיחי כשרות של הרבנות מרווחים איזה 700 שח בחודש ככה שמעתי. בדיוק ח"כ מיש עתיד יגיד לנו מה כשר דתי כמו שבנט דתי.

  2. 2

    ה"דתיים" הם בסוף הגרועים ביותר.

  3. 1

    אני דווקא תומך בחלק מהרפורמה של מתן כהנא כולם יודעים את הברדק שיש בכשרויות